نوار نقاله

نوار نقاله ها نقش مهمی در توسعه سیستم های انتقال و حمل و نقل دارند و در صنایع مختلف، کارخانه ها و شرکت های پیشرفته و به روز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. صنایع بازیافت و پلیمری و همچنین صنایع پردازش و تفکیک زباله شهری نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. با استفاده از نوار نقاله ها مواد خام، محصولات نیمه ساخته یا محصولات نهایی به سهولت و به صورت پیوسته و مطمئن در بازه زمانی کوتاهی به مکان مورد نظر منتقل می شوند. همچنین برای انتقال مواد مورد نظر بین دو دستگاه نوار نقاله ها نقش بسزایی دارند.

اجزا یک نوار نقاله متشکل از رولیک، درام، الکتروگیربکس، شاسی فلزی، لاستیک یا نوار های پی وی سی ، غلطک، الکتروموتور، دنده و زنجیر، پولی و غیره اشاره نمود.

از جمله سیستم های مورد استفاده در نوارنقاله ها یا کانوایرهای تسمه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رگراژ:

نگهداشتن کشش تسمه در حد مناسب، این کار توسط پیچ های تنظیم نصب شده به یاتاقان های نگهدارنده غلطک ها انجام می شود.

سیستم گرانش:

تامین کشش مورد نیاز غلطک تنظیم کشش به وسیله یک وزنه هادی صورت می پذیرد.

سیستم تمیز کردن (تسمه و غلطک):

پاکسازی تسمه نقاله و غلطک ها که اغلب از نوار های فرچه ای در زیر کار استفاده می شود تا نوار در مسر برگشت که با مواد تماس ندارد، تمیز گردد.

سیستم متحرک انتقال نیرو (مانند یاتاقان، بلبرینگ و غیره):

تولید توان مورد نیاز توسط قطعات متحرک سیستم انتقال نیرو و انتقال آن به غلطک محرک برای به حرکت درآوردن یا وارد کردن فشار به تسمه نقاله استفاده می شود.

سیستم باردهی:

کنترل و هدایت مکانیزم تغذیه بار روی تسمه نقاله با این سیستم تنظیم می گردد. به صورتی که از سیستم های مختلف باردهی مانند: قیف ها، ناودان ها (شوت ها)، باردهنده های اتوماتیك، هل دهنده های بار مرسوم به استفاده است.

سیستم تخلیه:

هدایت بار برای خروج از سیستم کانوایرهای تسمه ای یا نوار نقاله ها با سیستم های تخلیه مختلف مانند ناودان ها، اسلاید ها، سیستم های خودكار، بیرون انداز ها، بسته بندی كننده ها تنظیم و طراحی می شود.

انواع نوار نقاله:

امروزه انواع نوار نقاله ها در کشور های مختلف دنیا در حال طراحی و تولید هستند. ماشین سازی کارن نیز با بهره گیری از مهندسین مجرب و دانش روز دنیا انتقال دهنده های تسمه ای یا کانوایر ها را طراحی و ساخته است. برخی از انواع نوار نقاله ها عبارتند از:

  • نوار نقاله بازوئی (Drag conveyor)
  • نوار نقاله تسمه ای (Belt conveyor)
  • نوار نقاله پیاله ای (Bucket elevator)
  • نوار نقاله زنجیری (Chain conveyor)
  • نوار نقاله غلطكی (Roller conveyor)
  • نوار نقاله پیچشی (Screw conveyor)
  • نوار نقاله انعطاف پذیر (Flexible roller conveyor)
  • نوار نقاله صفحه دار (Slat belt conveyor)

گالری تصاویر

نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن
نوار نقاله ماشین سازی کارن